Gegroet

» De scoutsgroet

GroetDrie gestrekte vingers van de rechterhand, met de duim die de pink bedekt.

» Hoe

Met de rechterhand aan de rechterzijrand van je baret, handpalm naar voor. Indien ja blootshoofds bent, zelfde houding van de vingers maar de rechterhand nu op schouderhoogte. In geval je een patrouillestok draagt, zal je deze bij het groeten vertikaal tegen je rechterzijde drukken en hem met de rechterhand vasthouden. Je groet dan met de linkerhand (horizontaal op ellebooghoogte), tegen de stok; handplam naar beneden.

» Betekenis

De drie gestrekte vingers stellen de drie punten van de belofte voor. De duim die de pink bedekt, verbeeldt de sterkere die de zwakkere onder zijn bescherming neemt.

» Linkerhand

Waar ook ter wereld gidsen of scouts mekaar ontmoeten: ze geven elkaar een linkerhand, de pinken dooreengestrengeld.

Afrikaanse volkstammen gaven een linkerhand als teken van vriendschap. Jemoest je schild neerleggen, links draag je geenwapen, linkerhand dichtst bij het hart.